İğne deliğinden sızan fotoğraflar...
Volkan PEKAL
Adana
Eğitim Sen’in 21. yıl etkinliği çerçevesinde Eğitim Sen Adana Şubesi Seyhan Kültür Merkezinde “İğne Deliğinden Sızan Işık” isimli fotoğraf sergisi açtı. En eski fotoğraf çekme tekniği olan pinhole (iğne deliği) tekniği ile çekilen fotoğraflardan oluşan sergi, eğitimci ve Küratör Nuri Gürdil’in 2008’de lise öğrencileriyle birlikte bu teknikle çekilen fotoğraflarından oluşuyor.
Tüm fotoğraf makinesi ve kameraların temel çalışma prensibi olan pinhole tekniği birçok yerde atölye çalışmalarında kullanılan bir teknik. Lise öğrencileriyle pinhole tekniğiyle bir atölye çalışması yapan Gürdil, bu teknikle çekilen tarihi anıtların fotoğraflarını ilk kez 2008’de İstanbul’da sergiledi.
GENÇLERİN KENT KÜLTÜRÜNE İLGİ DUYMASINI SAĞLADI
Atölye çalışmalarına 2006’da Adasokağı Lisesinde başlayan Eğitimci Nuri Gürdil, fotoğrafa en ilkel çekim tekniğiyle başlamanın, öğrencilerin fotoğrafın nasıl çekildiğini kavramaları açısından daha etkili olduğunu ifade etti. Fotoğraf aracılığıyla gençlerin kültürel miraslar konusunda bilinç kazanmasını amaçladıklarını ifade eden Gürdil bir amaçlarının da gençleri uyuşturucu gibi bağımlılıklardan uzaklaşmak olduğunu söyledi. Tarihi mekanlarda yaptıkları çekimlerden bahseden Gürdil, gençlerin kent kültürü ve sanat çevrelerini tanımalarını amaçladıklarını söyledi. Fotoğraf çekmeye başlayan bir çok öğrencinin yine fotoğraf, tiyatro, müzik ve heykel gibi alanlara da ilgilerinin arttığını ifade eden Gürdil, tüm Adanalıları yıllara yayılan bu çalışmayı görmek için sergiye davet etti.
Sergide ikisi ilköğretim, 6’sı lise olmak üzere 8 okuldan 35 öğrencinin 80 fotoğrafı yer alıyor. Adana’nın tarihi mekanlarının pinhole tekniğiyle çekilmiş fotoğrafları 5 Şubat’a kadar Seyhan Belediyesi Yaşar Kemal Kültür Merkezinde ziyaretçilerini bekliyor.
PİNHOLE TEKNİĞİ NEDİR?
“İğne Deliğinden Sızan Işık” sergisinin Küratör, Eğitimci Nuri Gürdil, en eski fotoğraf tekniklerinden biri olan pinhole fotoğrafçılığı şöyle anlattı: “160 yıllık bir teknik olan pinhole tekniğinde tüm başarı ya da başarısızlık çeken kişiye ait. Işık geçirmeyen bir kutuya iğne ile açılan bir delikten sızan ışıkla elde edilen görüntüler modern bir fotoğraf makinesinden elde edilen görüntüden daha yumuşak, daha az keskindir. En önemlisi film düz değil, içbükey ya da dışbükey şekilde kutu içerisinde konumlandırılmış olabilir ve bu perspektifin daha çarpıcı, daha derin bir etkiye sahip olmasını sağlar.”
İsa Uluçay atölyeye başladıktan sonra müziğe ilgi duymuş ve konservatuvar okumuş bir öğrenci.