Yeni Türkiye AŞ: Görsen tanırsın
Penguen’deki, Her Şey Olur köşesinin yaratıcısı Cem Dinlenmiş’in, kentsel dönüşümü ironik bir dille resmettiği sergisi Görsen Kesin Tanırsın adıyla x-ist’te...
Ezgi GÖRGÜ
İstanbul
Haftalık mizah dergisi Penguen’de, Her Şey Olur köşesinin yaratıcısı Cem Dinlenmiş, hayali bir inşaat firması olan Akarca İnşaat’ın hikayesinden yola çıkarak ülkeyi kaplayan inşaat furyasını ve yanlış kentsel dönüşümü ironik bir dille resmettiği sergi Görsen Kesin Tanırsın adıyla x-ist’in salonunda sergiliyor. Sergide, İstanbul’un ‘güzide ilçesi’ Esenyurt üzerinden bir kentin ne kadar yanlış bir kentsel dönüşüm geçirebileceğini resimlerle tek tek görebiliyoruz. Bir zamanların basit bir mahalle nalburu bugün Esenyurt’a adeta dikilen apartmanları pazarlayan Akarca İnşaat, biri alan, öteki veren iki elin tokalaşmasını gösteren tabelanın altında “Güvenle mutluluğun buluştuğu yer” denilerek “Kredi bizden, önce güven” gibi tılsımlı ve parlatılmış sözcüklerle ev sahibi olmayı telkin ediyor.
TÖRENLER İÇİN MEYDANLAR
Ülkenin hangi iline gitsek karşımıza bir Cumhuriyet Meydanı çıkar. Asker devletin temsili olan bu yerlerde zaten, sergide verilen bilgiye göre de tören ve kutlamalar için geniş, merkezi bir meydan olarak kurgulanır. Dinlenmiş, bu sergide de Taksim Meydanı ve Atatürk Kültür Merkezini esas alan benzeri bir yapıya sahip olan Esenyurt Meydanı’nı resmetmiş. Ticaretin, siyasetin ve ilçedeki sosyal hayatın bir kısmının geçtiği bu meydanda AKM benzeri yapının adı Esenyurt İş Merkezinde bu durumu simgeleyen Akarca İnşaat’ın yanında Dostlar Emlak, Saadet Partisi, MHP ve Dersimliler Derneği alt alta yerleştirilmiş.
Kobanê eylemleri sırasında Esenyurt’ta yapılan protestoları askerin Esenyurt meydanına indiğini de gösteriyor Cem Dinlenmiş. “Asker Esenyurt’a İndi” adıyla sergide yer alan bu resim, meydanların işlevsizleştirildiğini de anlatıyor. Bütün bunlara ek olarak 2008 yılında, eski Türkiye’yi ezercesine ama ondan da beter Yeni Türkiye temsili bir cami inşa edilmiş, “Yeni Türkiye”nin 7. yılında.
Cem Dinlenmiş’in resim sergisini ince ince izlediğimizde; tüm yerleşim yerlerinin değiştiğine, insan eliyle toprakların, yer altı ve yer üstü zenginliklerinin altın madenlerine kurban verildiğine, silahların gölgesinde göç ettirildiğine, bir bölgenin tüm doğasıyla yok edildiğine tanık oluyoruz. Dinlenmiş’in gözlemlerinin doğruluğuna, şimdilik 27 Şubat’a kadar ulaşabiliriz.