“Kavis/Kendini Çalışan Ağaç” heykel sergisi
“Kavis/Kendini Çalışan Ağaç” sergisi 17 Haziran 5 Temmuz tarihleri arasında İzmir Alsancak’taki Galeri A Güncel Sanat Merkezi’nde sergilenecek.
Adem Yeşilyurt | Fotoğraf: Orhan Kınacı/Evrensel
Sanatçı Adem Yeşilyurt’un “Kavis/Kendini Çalışan Ağaç” adlı heykel sergisi dün Bornova Uğur Mumcu Kültür Sanat Merkezi’nde Kültür İşleri Müdürü Yasin Barut’un katılımıyla sanatseverlerin beğenisine sunuldu. Heykel sergisi hakkında bilgi veren Adem Yeşilyurt, serginin iki adı olduğunu vurgulayarak “Kavis” adlandırmasının tamamıyla çalışma tekniğinden kaynaklı kendi müdahalesini anlattığını, “Kendini Çalışan Ağaç” adlandırmasının da ağacın kendine özgü doğal formunu koruduğu için konulduğunu aktardı.
"AHŞAP ÇALIŞIR"
Başka materyalleri de deneyerek çalışmalar yaptığını fakat ahşapta karar kıldığını belirten Yeşilyurt, ağaçların, özellikle de zeytin ağacının çağrışımlarından etkilendiğini söyleyerek sözlerini şöyle sürdürüyor; “Zeytin ağacının kendine özgü atmosferi beni büyüledi. Aslında çocukluğum zeytin ağaçları içerisinde geçmiş değil, zeytin ağacıyla çok geç tanışmış bir insanım. Hem doğadaki doğurganlığı, bereketi simgelemesi nedeniyle hem de insanlık tarihinin benim de politik olarak taraf olduğum adalet, barışseverlik gibi kavramlarıyla bağlantısı olduğu için zeytin ağacına ilgi duydum. Marangozların çok ünlü bir sözü vardır: ‘Ahşap çalışır.’ Bu şu anlamda kullanılır, bir mobilyadaki ağaç bile hiçbir zaman tam olarak ölmez, bir şekilde yaşar. Bu zor olan kısmıydı çünkü ağacın o kendine özgü doğal ve yaşayan halini açığa çıkarmak kolay değildir.”
HEYKEL SANATININ TÜRKİYE’DEKİ ZORLUĞU
Türkiye’de heykel sanatının zorluklarına da değinen Yeşilyurt, “Bunun en temel nedeni dinle ilgilidir. Biliyorsunuz Müslümanlık ‘suret’i yasaklamış bir anlayışta. Bu da heykel sanatının gelişmesine engel olan bir şey. Özellikle Osmanlı döneminde figüratif heykelden ziyade süsleme, taş oymacılığı, daha çok ağaçlar üzerinde dekoratif oymacılık olarak gelişen bir sanat var. Ve mimariye bağlı bir heykel sanatı var. Bunların nedeni İslamiyet’in heykele koyduğu o rezerv. Osmanlı’dan sonra cumhuriyetle beraber tabii bu yıkılıyor ama heykel konusunda eğitimli insanların yetişmesi ve kendilerine özgü ekoller yaratması çok zordu. Cumhuriyetin ilk yıllarında özellikle propaganda amaçlı ikonik heykeller daha çok İtalyan, Alman ve Avusturyalı heykeltıraşlar tarafından sipariş usulü yapılmış heykeller. Uzun sözün kısası, özellikle İslamiyet’in koyduğu rezervden dolayı heykel Türkiye’de çok zor gelişen bir sanat oluyor” diye konuştu.
“Kavis/Kendini Çalışan Ağaç” sergisi 15 Haziran tarihine kadar Uğur Mumcu Kültür Merkezi’nde, 17 Haziran 5 Temmuz 2022 tarihleri arasında ise İzmir Alsancak’taki Galeri A Güncel Sanat Merkezi’nde sergilenecek. (İzmir/EVRENSEL)