Birimize bir şey olursa ne yaparız?
2 Temmuz 1993 günü Hasret Gültekin’in havada asılı kalan “Birimize bir şey olursa ne yaparız?” sorusuna ilk yanıtı Metin Altıok veriyor; “Kalanlar ölenler için şiir yazar”
Fotoğraf: Damla Kırmızıtaş/Evrensel
2 Temmuz 1993 günü Madımak Otelinin duvarlarına bir soru çarptı ve havada asılı kaldı. “Birimize bir şey olursa ne yaparız?”. Belli ki otelin önündeki dar sokakta toplanan kalabalığın uğultusu tehditkâr bir hal almaya başlamış. Soru tedirginliği barındırsa da henüz bir katliam endişesinden uzak. Oysa yavaş yavaş kalabalığın uğultusu yükselecek. Ama ne polis duyacak bu uğultuyu ne de asker. İlk kibrit çakılıp Madımak Otelinden alevler yükselmeye başlayınca kalabalığın uğultusu adeta histerik bir çığlığa dönecek. Ancak ne belediye söndürecek bu ateşi ne de itfaiye.
“Birimize bir şey olursa ne yaparız?” sorusu muhtemelen oteldeki her bir canın aklından geçmiş olsa da Hasret Gültekin’e atfedilir. O Hasret’tir ki düşük tehdidi olan yedi aylık gebe hayat arkadaşı Yeter’i Almanya’da bırakarak gelmiştir Sivas’a. Ne de olsa memleketidir Sivas. Hasret, Sivas’ın İmranlı ilçesinin Han köyünde Kürt Alevi bir ana babanın çocuğu olarak dünyaya gelir. Adını, anası Hacıhanım’ın erkek çocuğa hasretliğinden alır.
Hasret’in müzikle ilişkisi tek telli kırık bir sazla başlar. Boyu yetmediğinden bir yerden bir yere sürükleyerek götürür sazını. Babası boyuna uygun bir cura aldığında henüz 6 yaşındadır Hasret. Müzik hayatına bir girer pir girer. Hatta çocukluğu, ağıtlara ilgisinden anasının peşine takılıp cenaze cenaze dolaşarak geçer.
Müzik, yaşamında hep birinci sıradadır. Hatta okuldan da önce gelir müzik. Liseyi ikinci sınıfta iyi bir bağlama ustası olmak uğruna bırakır. Henüz 16 yaşında Gün Olaydı adlı ilk solo albümünü yayınlar. Albümün hemen ardından Hasret Kürt Halk Ezgileri adlı bir albüm serisinin müzik yönetmenliğini üstlenir. Kürtçenin ve Kürtçe müziğin yasaklı olduğu yıllardır. Albümün ismi sakıncalı bulunarak yayınlanmasına izin verilmez. Böylece albümün adı Newroz olarak değiştirilir. Devletimizin dilbilgisi uzmanları “w” harfine takılsalar da albüm yayınlanır.
Hasret bağlamasını adeta bir uzvu gibi kullanır. Belki de bu yüzden bağlaması ile arasında bir şey girmesini istemez. Böylece tezenesini bırakır ve dedelerden gördüğü şelpe/pençe tekniğine yönelir. İkinci solo albümü Gece ile Gündüz Arasında bu döneme denk gelir. Bu albüm sonrası Hasret Gültekin Bağlama Devrimcisi olarak anılmaya başlar. Genç yaşına rağmen bağlama üstatları ile sahne alıp türkü söyler, onlarca albümün müzik yönetmenliğini üstlenir, denetmenlik yapar, türkü söyler, bağlama çalar, cura çalar, tar çalar, kopuz çalar, kabak kemane çalar. Yani işi gücü müziktir Hasret’in.
Müzikte hep daha ötesini arar Hasret. Deyişleri ana hatlarını, özünü bozmadan batı müziği ve ritimleriyle bir araya getirerek çok sesli bir arayışın peşine düşer. Üçüncü albümü Rüzgârın Kanatlarında bu arayışın ürünüdür ve müzik otoriteleri tarafından devrim niteliğinde olarak değerlendirilir. Durmaz Hasret hemen bir sonraki albümünün hazırlıklarına başlar. Adı Enel Hak olacaktır ama olamaz.
Hasret Gültekin Sivas’a gelirken aklını hayat arkadaşı Yeter’de ve doğacak oğlu Roni Hasret’te bırakmıştı, canını da 2 Temmuz 1993 günü Madımak Otelinde bıraktı. Öldürüldüğünde 22 yaşındaydı sadece 22…
Hasret çocukken müziğe tutunduğunda önünde boyundan büyük bir kırık bağlama, müzikten koparıldığında ise ardında yaşından büyük bir külliyat vardı. Yeter Gültekin Can Dündar’la yaptığı söyleşide Sivas Katliamına dair; “Asım Ağabey ile dünümüzü, Hasret’le bugünümüzü, Koray’la da yarınımızı kaybettik” diyor. Evet; dünümüzün, bugünümüzün ve yarınımızın külliyatı halen Madımak Oteli’nden yükselen dumanlar içinde. Sert bir rüzgâr esip de bu kesif rüzgârı dağıtmadıkça dünümüzü bugünümüze, bugünümüzü de yarınımıza bağlayamayacağız gibi duruyor.
2 Temmuz 1993 günü Hasret Gültekin’in havada asılı kalan “Birimize bir şey olursa ne yaparız?” sorusuna ilk yanıtı Metin Altıok veriyor; “Kalanlar ölenler için şiir yazar”
Belki de dünümüzü, bugünümüze; bugünümüzü de yarınımıza düğümlemenin sırrı “Birimize bir şey olursa ne yaparız?” sorusuna bizim vereceğimiz yanıtlarda saklıdır.
Meraklısına not: Katliamın 30. yılında Madımak Katliamı Hafıza Merkezi kapsamında oluşturulan Madımak Kütüphanesine buradan ulaşabilirsiniz.
- Vadedilmiş harfler 10 Ekim 2024 10:21
- Umut ayracı 26 Eylül 2024 10:24
- Fenike’den Marsilya’ya, uzodan rakıya… 12 Eylül 2024 12:41
- Bütün yollar Rom’a çıkar 29 Ağustos 2024 10:33
- Bitiş çizgisi 15 Ağustos 2024 04:54
- Çayın yolculuğu 01 Ağustos 2024 08:30
- Kafatası çağı 18 Temmuz 2024 10:00
- Çok kapılı oda 08 Temmuz 2024 10:44
- Yoldan sonra 28 Haziran 2024 09:23
- Bir “Yol” Hikayesi II 13 Haziran 2024 13:49
- Bir “Yol” Hikayesi 30 Mayıs 2024 13:20
- İçimizdeki İrlandalı 16 Mayıs 2024 12:53
- İşçiler marş söyleyerek sahneye girerler… 01 Mayıs 2024 10:10
- Emek bizim, söz bizim… 26 Nisan 2024 04:30
- Sol açık 18 Nisan 2024 11:30
- Kader kapıyı çalınca… 04 Nisan 2024 12:45
- Bir ihtimal daha var o da ölmek mi dersin 21 Mart 2024 04:30
- İkiyüzlü ahlak kumkumalığı 07 Mart 2024 13:48
- Elde kaldı hüzün… 22 Şubat 2024 13:32
- Tüfenk üçlemesi: Mavzer 01 Şubat 2024 10:47
- Tüfenk üçlemesi: Aynalı Martin 18 Ocak 2024 11:50
- Tüfenk üçlemesi: Filinta 04 Ocak 2024 13:45
- Gayrı döner oldum 21 Aralık 2023 14:58
- Kayyum rejimi 07 Aralık 2023 12:54
- Kimdi giden kimdi kalan 23 Kasım 2023 11:01
- Eni vici vokke 02 Kasım 2023 13:04
- Şeytanın ışıltısından insanlığın karanlığına 19 Ekim 2023 09:52
- Dayanışma ezilenlerin inceliği midir? 28 Eylül 2023 12:20
- Amerikan İç Savaşı'ndan İngiltere'ye gariptos ağaçlarının hışırtısı 14 Eylül 2023 11:12
- Cehennemin kapısından Bakırköy’ün avlusuna… 31 Ağustos 2023 10:22
- Irgatın Türküsü 17 Ağustos 2023 11:32
- Yüksek Kaldırım’dan Leningrad’a bir şehrin faşizme karşı direniş senfonisi 03 Ağustos 2023 11:46
- Mississipi’den Feshane’ye derinlik ve güvenlik meselesi 20 Temmuz 2023 04:07
- Mordan öte 22 Haziran 2023 12:22
- Hakikat bükücülüğü 08 Haziran 2023 11:11
- Umut yorgunluğu 25 Mayıs 2023 10:44
- “Winner” ceket mütevazı mutfağa karşı 11 Mayıs 2023 11:11
- Savaş naraları 27 Nisan 2023 10:10
- Bellek oyunları 13 Nisan 2023 10:50
- Maraş, bahtı gara Maraş 23 Mart 2023 10:48
- Aradığınız devlet bulunamadı 02 Mart 2023 12:22
- Deprem değil, binalar öldürürmüş (!) 16 Şubat 2023 08:42
- Katil uşak 02 Şubat 2023 11:01
- Suyun kokusu 19 Ocak 2023 13:45
- Timsah armudu 05 Ocak 2023 10:27
- Yılın sözcükleri 22 Aralık 2022 11:09
- Franco’dan bugüne Dünya Kupalarından elimizde kalanlar 08 Aralık 2022 11:45
- Şah mat 24 Kasım 2022 09:19
- “Gördük biz bu filmi” 10 Kasım 2022 10:54
- Hakikat yolcusu 30 Ekim 2022 11:20
- Anlatılamamış masallar 27 Ekim 2022 10:14
- "In vino veritas" diğer bir deyişle "Hakikat şaraptadır" 13 Ekim 2022 11:07
- Suskun notalar 29 Eylül 2022 11:12
- Güney Kutbunun yeniden keşfinin hüzünlü hikâyesi 15 Eylül 2022 11:09
- “Sen ben Lenin” Bir de Ahmet Abi. 01 Eylül 2022 10:39
- Börklüce’den günümüze Eyyamı Bahur ya da namı diğer Köpek Günleri 18 Ağustos 2022 10:59
- Dünyanın eksenini kaydıran Hindistan’ın küçük cevizi 04 Ağustos 2022 10:39
- Dünyanın tadı baharı 21 Temmuz 2022 08:40
- Menekşe kokusu 07 Temmuz 2022 04:24
- İnsan kokusu 23 Haziran 2022 04:12
- Tiryak-i 02 Haziran 2022 11:37
- Bahar karşılama 19 Mayıs 2022 06:26
- Hıdırellez ateşi 05 Mayıs 2022 01:05
- Yelkenler fora 21 Nisan 2022 05:20
- Sözün gücü 07 Nisan 2022 06:05
- Lombardiya’dan Ukrayna’ya kemanın tınısı 24 Mart 2022 05:34
- Zeytinin hükmü 10 Mart 2022 05:55
- Geççek 24 Şubat 2022 05:15
- Allasen söyle nedir aşkın aslı astarı! 09 Şubat 2022 23:45
- Erguvan kokusu 27 Ocak 2022 05:49
- (N)isyan 13 Ocak 2022 04:53
- Yaşamın ağırlığı 30 Aralık 2021 05:42
- Kuşaklar boyu insan hakları 16 Aralık 2021 05:03
- Savaşı Durduran Kadınlar: Lili ve Marlen 02 Aralık 2021 04:23
- Herkesin bir Ahmet Kaya’sı vardır 18 Kasım 2021 04:00
- Şaka mı, şeker mi, yoksa patates mi? 04 Kasım 2021 05:43
- Memeli Zeus 21 Ekim 2021 06:51
- Son Bakış 07 Ekim 2021 05:30
- Kırmızı 22 Eylül 2021 23:43
- Asuman’dan Antonis’e Ege’nin iki yakası 09 Eylül 2021 04:46
- Her ekalliyeti düşünüyorum 26 Ağustos 2021 04:04
- Dezenfektan aşkı 12 Ağustos 2021 06:12
- Nomadland’den Rosetta’ya Göçebe Ruhlar 29 Temmuz 2021 06:35
- Lavinia 14 Temmuz 2021 23:08
- Ruhumda Sızı* 01 Temmuz 2021 06:46
- “Y” 17 Haziran 2021 06:06
- Vurmayın öldüm 03 Haziran 2021 03:56
- Gözümün nuru 20 Mayıs 2021 06:11
- İmgenin suskunluğu 06 Mayıs 2021 05:56
- Ruhlar Mezbahası İyi Günler 22 Nisan 2021 03:34
- Şiirci Geldi Haaanıım… 08 Nisan 2021 00:00
- Ata Abi 25 Mart 2021 05:08
- “Yurtsama”dan “gündedün”e “nostalji”nin çağrıştırdıkları 10 Mart 2021 23:20
- Gönülçelen kelimeler atlasım 25 Şubat 2021 05:00
- Harfiyat 10 Şubat 2021 22:41
- Utanç ne yana düşer usta... 28 Ocak 2021 04:20
- “... Ve Herkes için Adalet” 13 Ocak 2021 23:15
- Yattığınız yer incitmesin… 31 Aralık 2020 04:38
- San(a)saryan’dan Su’ya Mahsus Mahaller 09 Aralık 2020 22:44
- Ölüm, adın kalleş olsun… 26 Kasım 2020 04:03
- Depremin ruhsal sarsıntısı 12 Kasım 2020 04:59
- Notaların savaşla hesaplaşması 29 Ekim 2020 05:11
- Hırsızlar mağarası 15 Ekim 2020 00:00
- İyi ki TTB var! 01 Ekim 2020 06:30
- Heybeliada Sanatoryumundaki Hayalet 17 Eylül 2020 00:02
- Otokinetik etki ve norm oluşturma 03 Eylül 2020 05:06
- Ödemişli Muzaffer’den Amerikalı Sherif’e 20 Ağustos 2020 00:51
- Uygun adım marş!… 06 Ağustos 2020 05:18
- ERK-EK 23 Temmuz 2020 04:57
- İçimdeki yangın 09 Temmuz 2020 05:18
- Dededen toruna “Barış”ın inşası 25 Haziran 2020 01:00
- Esaretten kaçan köleden hasta, kamçıdan tedavi üretmek 11 Haziran 2020 00:00
- Kerli ferli yalanlar ve sosyal uyum 28 Mayıs 2020 00:00
- Elma dersem çık… 14 Mayıs 2020 00:30
- Yaşam için ölüme yatanlar 30 Nisan 2020 02:08
- Bastırılan geri döner 16 Nisan 2020 00:00
- Miasmadan Covid-19’a sağlıkçıların salgından korunma önlemleri 02 Nisan 2020 02:49
- Şimdiki zamanda bir distopya: Covid-19 18 Mart 2020 20:30
- Şehitler tepesi 05 Mart 2020 00:30
- Özlerimize kıymayın efendiler! 20 Şubat 2020 00:30
- Acının tonu 06 Şubat 2020 00:00
- Başlarken… 29 Ocak 2020 23:20