24 Ağustos 2023 15:53

Adil Okay ve Özcan Yaman’dan ‘Sözlerin İzleri’

Özcan Yaman’ın fotoğraflarından, Adil Okay’ın şiirlerinden oluşan “Sözlerin İzleri” isimli kitabın tanıtım metninde “Seyirci kalmak ile taraf olmak arasındaki ikilemde ‘taraflılığı’ seçtik” deniliyor.

'Sözlerin İzleri' kitap kapağı

Paylaş

Özcan Yaman’ın fotoğraflarından, Adil Okay’ın şiirlerinden oluşan “Sözlerin İzleri” isimli kitap Klaros Yayınlarından çıktı. 40 metin ve 40 fotoğrafın yer aldığı kitap, başka bir dünyanın mümkün olduğunu göstermeyi amaçlıyor. Yaman ve Okay’ın kaleme aldığı tanıtım metninde “Seyirci kalmak ile taraf olmak arasındaki ikilemde ‘taraflılığı’ seçtik” deniliyor.

"FOTOĞRAFI ‘TARAFLI’ ÇEKERİZ, ŞİİRİ ‘TARAFLI’ YAZARIZ"

Tanıtım metninde “İster sanat için ister haber için çekelim; fotoğrafı ‘taraflı’ çekeriz. Şiiri ‘taraflı’ yazarız. Bu edimi o güne kadar biriktirdiklerimizle yaparız. Tarafsızlığın da ‘taraf’ yani statükoculuk olduğu ortamda, deklanşöre basarken, imgeleri ak kağıda dökerken elbette birikimlerimiz- vicdanımız- dünya görüşümüz devreye girer. Zira biliyoruz ki sanatçı güzelliğin peşinden koşarken ayağına acı taşları takılır, eğilip alırsa eli, almazsa vicdanı kanar. O halde kimi zaman ayan beyan olan kimi zaman da gizlenen gerçekler, fotoğraf çekerken, şiir/metin yazarken vicdanımızı rahatsız etmelidir. Sözünü ettiğimiz bu ‘gerçeklik’ özet olarak söylersek, kapitalizmin tahrip ettiği doğanın ve insanların çığlığıdır” ifadeleri yer alıyor.

KALEM VE FOTOĞRAF MAKİNESİ İTTİFAKI

Kitabın; kalem ve fotoğraf makinesi arasında kurulan ittifakın sonucu olduğu belirtilen tanıtım metninde şunlar belirtiliyor: “Çok güzel ve gerekli olduğuna inanıp hayranlıkla izlediğimiz temiz doğa fotoğrafları, ‘mutlu aile albümleri’, ‘aşk öyküleri’nin yanı sıra bu ‘çığlığı’ da betimlemek gerekmektedir. Ancak okura-izleyiciye bir hatırlatma yapmak gereği de duyuyoruz: Fotoğraf okumalarında imajla metnin birebir örtüşmesini aramak boşunadır. Şair Yazar Ahmet Ada’nın dediği gibi ‘Şair- yazar, fotoğrafın onda uyandırdığı imgeyi sözcüklerle kurar. Fotoğrafın onda esinlediği, onda gördüğü şeyleri sözcelendirir, imgelere dönüştürerek ses ve anlam olarak yeniden üretir.’ Ada’nın saptaması tersinden de doğrulanabilir. Fotoğrafçı, metnin onda çağrıştırdığı imgeyi deklanşöre basarak çoğaltabilir. İşte biz de kalem ve fotoğraf makinesi ittifakını bu sancılarla kurduk. Seyirci kalmak ile taraf olmak arasındaki ikilemde ‘taraflılığı’ seçtik. ‘Sanat sanat için mi, sanat toplum için mi?​’ sorusunun modası geçse de sanatın insan için, insan edimi olduğu gerçeği değişmemiştir dedik.”

40 YILLIK BİRİKİMİN DAMITILMASI

Kitabın 40 yıllık birikimin bir yansıması olduğuna dikkat çeken tanıtım metni şöyle sonlanıyor: “Sözlerin İzleri adını verdiğimiz, 40 metin ve 40 fotoğraftan oluşan, 40 yıllık birikimin damıtılması/sentezi olarak da yorumlanabilecek bu kitabı hazırlamadaki amacımız; sadece ve sadece yitip giden aşkların, kuruyan akarsuların, kirlenen denizlerin, çölleşen dünyanın, katledilen güzel insanların arkasından ağıt yakmak değildi elbette. ‘Başka bir dünyanın’ da mümkün olduğunu da göstermekti ama biliyoruz ki her eser yarım kalır. Sizlerin tamamlaması dileğiyle.” (KÜLTÜR SERVİSİ) 

Yeni yılda Evrensel aboneliği hediye edin
ÖNCEKİ HABER

Tekirdağ'da orman yangını: 1 hektarlık alan zarar gördü

SONRAKİ HABER

Atlantik Konseyi’nden Prigojin analizleri: Putin evini temizledi, yeni tehditleri engelledi

Sefer Selvi Karikatürleri
Evrensel Gazetesi Birinci Sayfa