31 Mart 2014 08:39

Duygu KANKAYTSIN
İstanbul

Hüseyin Avni Danyal tiyatro insanı; tiyatronun kadim emekçilerinden biri.  Aishkylos, Sofokles, Euripides, Shakespeare, Brecht, Ionesco başta olmak üzere kalıcı etki bırakmış ırmakların sularında yıkanmış; Aziz Nesin, Vasıf Öngören, Orhan Asena, Turgut Özakman’ın suyunda boy vermiş bir oyuncu. Meslek hayatı boyunca tiyatroya verdiği emeği, özeni ve sevgisini Tiyatro Seyirlik’le taçlandırmıştır Danyal. İstanbul Kadıköy’de kendi sahnesinde David Tristram’ın Ya Başaramazsak adlı oyunu ile Tiyatro Seyirlik seyircisiyle buluşmuştur.
Hüseyin Avni Danyal yaşadığı toplumsal koşullar dolayımında; sanatın (tiyatronun) tahakküm altına alındığı bir dönemde Tiyatro Seyirlik ile bir şövalye gibi kılıç çekmiş; bir eylemlilik sergilemiştir. Tiyatro Seyirlik tiyatroların kapatılmak istendiği bir zamanda yüksek bir sesle açılışını yapmış ve seyirciye perdelerini açmıştır. Danyal, Kadıköy’de sadece bir sahne açmamış; aynı zamanda bir kültür kompleksi de oluşturmayı hedeflemiştir. Tiyatro Seyirlik’te oyun sahnelenmesinin yanı sıra diksiyon, oyunculuk, doğaçlama, tiyatro kuramları, dans ve hareket, çocuklar için yaratıcı drama kursları da verilmektedir. Bununla da kalmayıp Kadıköy’deki pek çok sanatçı için kültür sohbetlerinin ve etkinliklerinin paylaşılacağı özel bir mecra olarak da görmek gerekir, hiç şüphesiz.
Bertolt Brecht’in yazıklar olsun kurtarıcı bekleyenlere sözüyle Tiyatro Seyirlik’in kendini var ettiği yere de gönderme yaparak; Tiyatro Seyirlik yaşanan baskı ve sansürlerin arasında kendi çıkışını ve mücadelesini bir kente yeni bir tiyatro sahnesi kazandırarak göstermektedir. Bu açılardan bakıldığında Hüseyin Avni Danyal bir sonraki gün için, gelecek için, tiyatro için çalışmış ve kendi ifadesiyle 40 yıllık hayalini gerçekleştirmiştir. Danyal hayatın diri tarafında olmayı tercih ederek televizyon sektörünün olanaklarını tiyatroya aktarmış ki, sadece bu bile ayakta alkışlanacak bir durum.

TIKANAN İLİŞKİLER, KURULAN HAYALLER

Tiyatro Seyirlik’in kendi sahnesinde sahnelediği David Tristram’ın Ya Başaramazsak adlı oyununun çevirisi Sinan Gürtunca’ya aittir. Gürol Tonbul’un rejisini yaptığı, Hüseyin Avni Danyal ve Ebru Saçar’ın rol aldığı oyun evlilik ve tiyatro ilişkisini, evlilikte tıkanan ilişkileri ve bu ilişkilerin yarattığı baskıyla kurulan hayalleri anlatmaktadır. Dekor ve kostüm tasarımını ise Tayfun Çebi’nin üstlendiği titiz çalışmanın meyveleri toplanmaya başlanmıştır bile.
Ya Başaramazsak, insanın başat sorunsalına parmak basan kadın-erkek ilişkisinin evlilik kurumu üzerinden işleyişini Gürol Tonbul’un rejisiyle duru bir dille seyircisine iletiyor, haberiniz ola!
Ezcümle repertuvarına kattığı yeni oyunların hazırlıklarını da sürdüren ve yeni sezona daha da iddialı biri giriş yapacak olan Tiyatro Seyirlik seyircisini bekliyor.

EVRENSEL'İNMANŞETİ

Milyonlar ‘fitre’lik, iftar sofraları boş

Milyonlar ‘fitre’lik, iftar sofraları boş

Erdoğan-Şimşek programıyla ücretleri açlık sınırının altına inen asgari ücretli işçiler ve emekliler, ramazan ayının ilk iftarını boş sofralarda karşılıyor: “Kırmızı eti zaten görmüyorduk, bu sene orucu açacak zeytin bile alamıyoruz…” Diyanet İşleri Başkanlığı da ‘Asgari ücretliler ve emeklilere fitre verilebilir’ fetvası yayımlamıştı.

İftar sofrasına 1 yılda gelen zam: Yüzde 45

Dört sene içinde güllaça gelen zam: Yüzde 1100

Pideye 2 yılda gelen zam: Yüzde 150

BİRİNCİSAYFA
SEFERSELVİ
1 Mart 2025 - Sefer Selvi

Evrensel'i Takip Et