Orhan Kemal ve sinema
Türkiye Yazarlar Sendikası (TYS), İstanbul Kitap Fuarı kapsamında düzenlediği etkinlikte sinemayı ve sinemaya en çok uyarlanan edebiyatçılarımızdan Orhan Kemal’i konuştu.
“Bereketli Topraklar Üzerinde Orhan Kemal ve Sinemamız 100Yaşında” başlıklı etkinlikte TYS Yönetim Kurulu Üyesi Tahir Şilkan ve TYS Üyesi Zafer Doruk dinleyicilerle buluştu.
Zafer Doruk çocukluğunun geçtiği Adana’yı, çocukluk yıllarının geniş avlulu evlerini, fabrikaları, fabrikada çalışan, babası dahil, işçileri özlemle anlattı. O dönemde tanık olduğu yazlık sinemaların insanların hayatındaki önemine değinen Zafer Doruk, Orhan Kemal’in romanlarında konu edindiği, beslendiği insanların o evlerde, o geniş avlularda yaşayan insanlar olduğunu söyledi. Orhan Kemal romanlarının sinematografik ögeler taşıdığını dile getiren Zafer Doruk, yazarın sinemaya aktarılan romanlarını sıraladı.
YİNE EMEKÇİLERİN DÜNYASINI YAZARDI
Orhan Kemal’in emekçilerin yazarı olduğunu dile getiren Tahir Şilkan, yazarın sınıf tavrını çok net biçimde ortaya koyduğunu, emekçilerin yazarı olduğunu söyledi. Adana’nın Kale Kapısı’ndaki işsizlerin toplandığı meydanda üstü başı yırtık, aç sefil insanları göstererek “kimden yanayız” sorusunu soran Orhan Kemal’in tavrını emekçilerden yana aldığını dile getirdi. Orhan Kemal’in romanlarından, roman kahramanlarından örnekler vererek Çukurova’daki emekçilerinin anlattığı sayfalarda işçilerle, yoksul köylüyle ağaların arasında bir toprak paylaşım kavgası olduğunu belirten Şilkan, bu kavganın köylülere babalarından miras kalan yüzlerce yıllık bir kavga olduğunu söyledi. Tahir Şilkan, “Orhan Kemal bugün yaşasaydı kot taşlama işçilerini, Soma katliamında yaşama veda eden yüzlerce madenciyi, Adana’nın varoşlarını dolduran Kürt yoksul emekçilerini anlatırdı. Yine emekçilerin dünyasını yazmaya devam ederdi” dedi. (İstanbul/EVRENSEL)