12 Kasım 2013 07:15

Moda Sahnesi'nde Hamlet

Moda Sahnesi\'nde Hamlet

Fotoğraf: Envato

Paylaş

Kadıköy’de Yönetmen Kemal Aydoğan ve arkadaşlarınca uzun bir tadilat sürecinden sonra kurulan Moda Sahnesi üç farklı oyunla seyircisine merhaba dedi.
Topluluk William Shakespeare’in Hamlet, Stefan Tsanev’in  Bütün Çılgınlar Sever Beni ve Friderich Karl Weachter’in çocuk oyunu Palyançolar Okulu’nu seyirci ile buluşturarak sezona hızlı bir giriş yaptı.
Moda Sahnesi’nde Hamlet’i Kemal Aydoğan farklı bir yorumla sahneye taşıyor. Oyuncu Onur Ünsal ve Emre Adıyaman’ın yeni çevirisi ile sahnelenen oyunda Aydoğan metnin tematik bütünlüğünü bozmadan oyunu yaklaşık iki saat kısaltarak işe başlamış ve zımba gibi bir anlatımla Hamlet’in hezeyanlarını ortaya sermiş. Oyunda Bengi Günay sahne tasarımını, İrfan Varlı ise ışık tasarımını gerçekleştirmiş.
Hamlet’in olay öyküsü kısaca şöyle: Hamlet’in Danimarka kralı babası, amcası tarafından öldürülür ve krallığı ele geçirerek annesi Gertrud ile evlenir. Bu duruma isyan eden Hamlet arkadaşı Horatio’nun babasının hayaletini gördüğünü ve katilin amcası Claudius olduğu konusunda ısrar eder. Hamlet olayı araştırdıkça hoyrat bir aşk ilişkisi ve iktidar tutkusunun olaya sebep olduğu gerçeğine varır. Ancak bir türlü harekete geçemez. Olayı buraya kadar özellikle kısaltarak aldım, ayrıntısını merak eden okuyucu sahnede takip edebilir.
Yönetmen Aydoğan, dünya tiyatrolarında en çok sahnelenen oyunlarından biri olarak bilinen Hamlet’i klasik tragedya formundan sökerek, modern bir anlayışla somut bir anlatıma dönüştürüyor. Shakespeare’in metne yerleştirdiği ihtiras, aşk ve iktidar ilişkilerini, Aydoğan, reji yorumu ile tarihsel bağlamını koparmadan güncel bir yorum getiriyor. Aydoğan oyunda her türlü entrika, kumpas ve dalavereyi kişi ve karakterler bağlamında serimlerken aşk mefhumu özellikle öne çıkarıyor gibi.
Aydoğan güncelliği sadece metnin gönderisinde değil aynı zaman da teknik unsurlarda da modern bir sahneleme tekniğini tercih ederek metni ve öyküyü canlı ve yaşayan bir sahne olayı haline dönüştürüyor. Aydoğan’ın bu cesur ve yeni anlatım olanaklarını zorlayan yorumu gösterimi epik bir tarza yaklaştırması olması.
Hamlet’in bu yorumla gösterimi bütün sahne unsurları ile uyumlu olarak kotarılarak önemli bir başarı elde ediliyor. Bengi Günay’ın bilinçli ve çarpıcı bir biçimde tabutluklara aşk, iktidar, itaat ve görev sorunsalını imleyerek yorumladığı sahne tasarımı anlatımın önemli bir yanını oluşturuyor. Aynı yorum ve uyumluluk ışık ve güncel kostüm tasarımında da kendini gösteriyor.  
Oyunda görev alan oyuncular: Hamlet’te Onur Ünsal, Gertrud’da Esra Kızıldoğan, Ophelia’da Kübra Kip, Polonius ve Osric’te Timur Acar, Claudius’ta Murat Tüzün ve diğer rollerde İnan Ulaş Torun,  Çağlar Yalçınkaya, Hasan Demirtaş, ve Alper Baytekin görev alıyorlar. Oyunda yönetmenin gösterim yorumu ile birebir örtüşen oyunculuk tarzları ile metne ve anlatıma özel bir anlamla canlılık ve keyif katan Onur Ünsal, Timur Acar ve  Esra Kızıldoğan’ı özellikle tebrik etmek gerekiyor. Üst düzeyde bir oyunculuk performansı ile seyircinin gösteri ile ilk dakikalarda kurduğu duygusal bağ, akışla birlikte politik gönderiler ve güncel gerçeklikle kurulan sarih ya da zımni ilişkinin buruk tadıyla, Aydoğan’ın bu yorumu metnin özüne inmeyi kolaylaştırdığı gibi aynı zamanda oynanışı da şenlikli hale dönüştürüyorlar.
Kemal Aydoğan’ın Shakespeare metinlerine yaklaşımı daha önce Oyun Atölyesi’nde yaptığı, Atinalı Timon, Othello ve Macbeth yorumları ile biliniyor ve bu tarz yorumlar bazı konsevatif düşünenlere tuhaf ve kabul edilmez gibi gelse de Aydoğan doğru bir tercihle klasik bir tragedyanın modern yorumu ‘yaşayan ve değişen tiyatro’ bağlamında önemli bir yorum olarak görülebilir.

YAZARIN DİĞER YAZILARI
Sefer Selvi Karikatürleri
Evrensel Gazetesi Birinci Sayfa