Ünsüzler
Fotoğraf: Habip Koçak
Bu hafta, bu köşede notlarıma göre 500. yazımı yazıyorum.
Bana bu olanağı sağlayan Evrensel’e ve okurlarıma teşekkür ediyorum.
Fotoğrafçılar her gün milyonlarca kare fotoğraf çekiyor. Kimi ünlü kimi ünsüz… Ama daha çok ünsüzleri. Fotoğrafçı Habip Koçak ‘’ÜNSÜZLER’’adıyla yayımladığı fotoğraf albümüyle sıradan, sokaktaki insanların portreleriyle ‘insan odaklı’ fotoğraf çalışmasını bizlerle paylaşıyor.
20x25 cm ebadında,104 sayfa mat kuşe kağıda baskılı sade mizanpajıyla genelde yatay fotoğraflardan oluşuyor albüm. Ben bu tür çalışmalarda kare formatın daha işlevsel olduğunu düşünüyorum. Dikey ve yatay fotoğraflar arasındaki ilişki bakımından. Bir de fotoğraf kenarlarındaki gri grafik işaretleri beni rahatsız etti. Yine siyah zemin içinde acaba daha mı iyi olurlardı diye düşündüm. Hemen girişte albümün teknik yanıyla eleştirmeye başlamam ne kadar doğru oldu bilemedim. Şimdi gelelim fotoğraflara ve yorumlarıma…
Portre fotoğrafçılığının sokak fotoğrafçılığındaki yerini göstermek ister gibi. 2014-2020 yılları arası çektiği fotoğraflardan seçmiş karelerini. Siyah beyaz fotoğraflarla anlatıyor derdini. Siyah beyazın dramatik etkisini katarak sanki modellerinin yaşamdaki durumlarını da göstermek ister gibi. Dezavantajlı olmanın yansımaları her sayfada. İnsan, çevre ve geleceksizlik içindeki hayatlar.
Fotoğrafladığı kişilerin en duygusal anlarını bağlamlarına oturtarak çektiğini söyleyebilirim. Bir avcı gibi takip etmiş, sabırla beklemiş ‘ve şimdi’ dediği anda deklanşöre basmış. Böylece fotoğraflar konuşan fotoğraflar haline gelmiş.
Albümdeki İlk fotoğraf mesajı veriyor, “Gözlere bak” diyor sanki. Fotoğraftaki insanların yüzleri yaşanmışlıkları ve yaşanılacakları anlatıyor gibi. Fotoğrafın görevi de bu değil mi? Sorgulatmak.
Gelelim özel hayatın gizliliğine. Fotoğraflanan kişilerin hepsi fotoğrafçıyla göz göze gelmiş ve onay vermişler gibi. İnsanları mağdur ya da rencide etmemeye özen göstermiş. Önsözde yazdığına göre de birçoğunu tanımış, dost olmuş. Bu anlamıyla sokakta portre çekerken nelere dikkat edilmesini de gösteriyor gibi.
Fotoğraf çekmek için teknik bilgi kadar sosyal ve psikolojik birikimlerin değeri kurgulamada doğru fotoğrafa ulaşmanın anahtarı oluyor. Habip mini fotoğraf albümünde bunları başarmış. Tek tek her kare üzerine sayfalarca yazılabilir. Emeğine sağlık Habip, çalışmalarının devamını dilerim.
- AFAD ve 13 kare fotoğraf ve sanat festivali 11 Aralık 2024 12:35
- Ekim Devrimi'nin 107. yılında fotoğraf 16 Ekim 2024 04:10
- Kültür yolları nereye çıkar? 09 Ekim 2024 04:20
- Yurttaş meclisleri 04 Eylül 2024 04:15
- 19 Ağustos 1839 21 Ağustos 2024 04:31
- Özgürlük ve sanat 14 Ağustos 2024 04:20
- Özgürlük İçin Sanat İnisiyatifi 31 Temmuz 2024 04:15
- Dayanışmaya çağrı 10 Temmuz 2024 04:29
- Tez büyür çocuklar mahkeme kapılarında 03 Temmuz 2024 04:15
- Fotoğraf endüstrisi gelişiyor, ya insanlık? 26 Haziran 2024 04:36
- Evrensel’in 29. yaş günü vesilesiyle… 19 Haziran 2024 04:15
- Bellek, hatırlama ve unutturmama… 22 Mayıs 2024 04:20