22 Ocak 2022 02:18

Microsoft oyun stüdyolarını yuta yuta büyürken

Görsel: Microsoft

Paylaş

Microsoft salı günü WarCraft, StarCraft, Diablo, Call of Duty, Over Watch, Candy Crush ve daha pek çok dijital oyunun hak sahibi Activision Blizzard’ı 68.7 milyar dolara satın aldığını duyurdu. Eğer Federal Ticaret Komisyonundan bir itiraz gelmez de satın alma tamamlanırsa Microsoft; Tencent ve Sony’nin ardından en büyük üçüncü oyun yayıncısı haline gelecek. Ancak küçük devletlerin gayrisafi milli hasılasını aşan hasılatı ile Microsoft’un ihtirasları üçüncülük ile sınırlı değil.

Microsoft’un oyunlarla geçmişi Reversi, Mayın Tarlası ve Solitaire gibi klasiklerle ’80’lere kadar uzanıyor. Stüdyo satın almaları da ’90’lardan itibaren başlıyor ufaktan: Flight Simulator için Aces Game Studio, Mech Warrior için FASA Interactive… 2000’de ayrı bir oyun departmanının kurulmasını Ensemble, Digital Anvil ve Rare gibi çeşitli stüdyoların satın alınması izliyor. Ancak yuttuğu stüdyolar Microsoft’u doyurmaya yetmiyor. 2006’da LionHead, 2009’da Bigpark, 2011’de Twisted Pixel Games, 2012’de Press Play Microsoft’un oyun stüdyosu koleksiyonuna ekleniyor. 2014’te Minecraft’ın geliştiricisi Mojang’ı kendisinin o döneme kadarki en büyük şirket satın alması olan 2.5 milyar dolara satın alıyor Microsoft. Yine doymuyor. 2018’de Obsidian Entertainment, inXile Entertainment, Undead Labs, Compulsion Games, Playground Games ve Ninja Theory; 2019’da ise Double Fine Productions ile sürüyor Microsoft’un oyun stüdyolarını yuta yuta büyümesi.

Eğer bu noktaya kadar fark edemediyseniz dahi Microsoft’un 2021’de biraz daha el yükselterek 7.5 milyar dolara bünyesinde Bethesda, id software, Zenimax, Arkane Studios, Alpha Dog Games, MachineGames ve Tango Gameworks’ü barındıran Zenimax/Bethesda’yı satın alması bilgisinden sonra örüntüyü görebilmeniz lazım. Şimdi bu örüntüye Microsoft’un dört buçuk yıl önce kullanıma açtığı ve bugün 25 milyon aboneye ulaşmış olan Windows ve Xbox için abonelikli oyun servisi Gamepass’i ekleyin. Microsoft’un envanterine eklenen bazı oyunların tıpkı Zenimax/Bethesda’da satın almasında olduğu gibi sadece Xbox ya da sadece Gamepass’in var olduğu platformlar için yayımlanacağını da göz önünde bulundurursak Activision Blizzard satın alması da bu satın alma nedeni ile Sony hisselerinin Tokyo borsasında bir günde yüzde 10’a yakın değer kaybetmesi de biraz daha anlaşılır olacaktır.

Süreç tamamlandığında Microsoft; işyerindeki çalışma koşullarıyla, berbat bir çalışma ortamıyla ve bunlara dair açılmış davalarla zaten uğraşmakta olan; kamuoyunda epeyce teşhir olmuş bir oyun devini ve ona ait tüm fikri mülkiyeti kendi envanterine eklemiş olacak. Daha önceki satın almalarına Activision Blizzard’ın da eklenmesi ile başta Gamepass’in ardından da Xbox’ın çok da uzun olmayan bir sürede -muhtemelen bu kuşaktaki konsolların ömrü tamamlanmadan- kendi alanlarının ilk sırasını tartışmasız bir şekilde ele geçireceğini öngörmek güç değil. Bu tablonun bağımsız geliştiricilere ve küçük stüdyolara ne gibi etkileri olacağını şimdilik bir yana bırakalım Microsoft’un bu hamlesine Sony ve Tencent gibi rakiplerinden; Steam ve Epic gibi oyun marketlerinden yeterli büyüklükte bir yanıt gelmezse oyun pazarı büyük ölçekte Microsoft’un isteğine uygun bir şekle bürünecek.

YAZARIN DİĞER YAZILARI
Sefer Selvi Karikatürleri
Evrensel Gazetesi Birinci Sayfa