Edebiyatta erkeklik halleri
Sabitfikir dergisinin sayısının dosya başlığı, “Edebiyatta Erkeklik Halleri”. “Kadına yönelik şiddet, kadın cinayetleri, kadın-erkek eşitsizliği gibi sorunlar, son yıllara kadar ağırlıklı olarak odağa kadın konularak tartışıldı, incelendi, çözülmeye çalışıldı.
Sabitfikir dergisinin sayısının dosya başlığı, “Edebiyatta Erkeklik Halleri”. “Kadına yönelik şiddet, kadın cinayetleri, kadın-erkek eşitsizliği gibi sorunlar, son yıllara kadar ağırlıklı olarak odağa kadın konularak tartışıldı, incelendi, çözülmeye çalışıldı. Yakın zamanda ise bu konuların yeni bir odakta, sorunların faili olan erkekleri tartışma konusu yaparak incelendiğini görüyoruz.”
Egem Atik dosya yazısında, erkeklik çalışmalarının da etkisiyle artık farklı erkeklik hallerinden söz edebildiğimizi hatırlatıp, “Peki, edebiyatta bu halleri farklı yazarlar, farklı dönemlerde, nasıl anlatıyorlar?” sorusuna yanıt arıyor:
“Erkekliğin tek bir hali, tek bir tanımı yok; kadınlara sahip çıkmaktan milletine sahip çıkmaya, askerlikten cinsel yetkinliğe kadar birçok farklı niteliği bünyesinde barındırabiliyor. Verili erkeklik tanımlarının dışına çıkarak eril iktidarı yitirmek, erkek karakterleri ‘kadınsılaşma endişesi’ ile, çaresizlikle, hatta ölümle karşı karşıya getirebiliyor. Sonuç olarak, edebiyat eserlerinde erkeklik hallerinin izini sürmek, metinleri daha önce düşünmediğimiz biçimde okumanın kapısını açıyor hiç kuşkusuz.”
SabitFikir orta sayfalarının vazgeçilmezi Kararsız Okur infografiği de, her zamanki gibi, kapak konusunu destekliyor. Oylum Yılmaz’ın hazırladığı ve Sedat Girgin’in resimlediği Kararsız Okur, bu ay dilde ve edebiyatta erkeklik üzerinden cinsel kimlikler meselesine eğiliyor; erkeğin bir kahraman olarak yaratılmasını dert edinen, eleştiren hikayelerin peşine düşüyor.
SabitFikir’in bu sayısında şubat sonunda yitirdiğimiz Yaşar Kemal de özel bir sayfayla anılıyor. Bu sayfada, nisan sayısına yazılarıyla katkıda bulunan isimlerin altını çizdikleri Yaşar Kemal cümleleri sizleri bekliyor.
SabitFikir’in kapak illüstrasyonu Erhan Cihangiroğlu’ya ait. Ancak çizimler bununla sınırlı değil; iç sayfalarda dikkatli gözler, çok sayıda yetenekli ve genç çizerle de karşılaşıyor. (KÜLTÜR SERVİSİ)
Evrensel'i Takip Et