Evrensel için yeni bir dönem
14 Ekim 2012 14:30
Ahmet Emre

Müzik ile biraz iç içe yaşayanlar, albümün ismine baktığında, albümün türünün caz olduğunu ve solist enstrüman olarak üç telli kemençenin yer aldığını anlayacaktır. (Elbette albümün “kemen” kısmının üç telli kemençe olduğunu bize anlatan kapakta yer alan Derya Türkan ismi aslında).
Solist enstrüman olarak çalınan üç telli klasik kemençe, doğaçlama yapmaya yabancı olmayan bir saz. Yirminci yüzyılın başlarında, teknik olanak olarak üç dakikayla sınırlı taş plak kayıtlarında, Tanburi Cemil Bey’in kemençe ile yaptığı ölümsüz taksimler, Türk Makam Müziği geleneğinde taksime bir müzik form niteliği kazandırmıştır. Sonrasındaki müzisyenler, bir caz müzisyeni gibi taksim formunu işlemeyi kendilerine görev edinmiş, iyi yapılan taksimler gerçek müzik severler tarafından takdir toplamıştır.

KEMENÇEYE BAKİ DUYARLAR‘IN PİYANOSU EŞLİK EDİYOR

Albümde yer alan müzisyenlerden Derya Türkan, Tanburi Cemil Bey ekolünden gelen ve kemençede bu ekolü temsil eden en önemli müzisyenlerden biri. Meraklı dinleyiciler onu İnce Saz ve Ahenk gruplarından mutlaka hatırlayacaklardır. Unutmadan söylemeliyim ki, albüm Baki Duyarlar’ın bestelerinden oluşuyor ve bu bestelerde kendine yeni bir yol bulan kemençeye, Baki Duyarlar’ın piyanosu eşlik ediyor. Duyarlar’ın piyanosu, yeri geldikçe armoniyi veren enstrüman olmaktan çıkarak, yaptığı doğaçlamalarla solist enstrüman niteliği kazanıyor.
Kemenjazz albümünün gerçekleşmesinde performanslarıyla katkıda bulunan grup elemanları hem caz hem de klasik batı müziğini kontrbasta hakkıyla icra edebilen nadir müzisyenlerden Erdal Akyol ve caz albümlerinde davulda ismini görmeye alıştığımız değerli müzisyen Cem Aksel...
Albümde yer alan üç de konuk müzisyen var. Bunlardan ilki yorumcu olarak İncesaz’dan tanıdığımız Dilek Türkan (dinleyenler “Mazi Kalbimde Yaradır” adlı tangodaki unutulmaz performansından hatırlayacaklardır). Baki Duyarlar’ın tüm sözlü parçalarının söz yazarı olan Azize, bu albümde hem söz yazarı olarak hem de bir parçayı da seslendirerek katkıda bulunmuş. Katkıda bulunan bir diğer müzisyen ise, trompetiyle zaman zaman bir solist olarak öne çıkan ve albümün caz rengini tamamlayan Şenova Ülker.

MİLES DAVİS İLE HAMAMİ ZADE DEDE EFENDİ AYNI KASETTE

Baki Duyarlar, gerçekleştirdikleri “kemenjazz” albümünün nasıl gerçekleştiğini şöyle anlatıyor: “Son on yıldır kontrbasda Erdal Akyol ve davulda Cem Aksel ile beraber oluşturduğumuz caz trio ile Türkiye caz çevresinde biliniyoruz. Son zamanlarda tanıştığım kemençe üstadı Derya Türkan ve eşi vokalist Dilek Türkan’ı ve söz yazarı ve yorumcu Azize’yi, trompetiyle konuk olan Şenova Ülker’i müzikteki karşılıklı duygu etkileşimini ve alışverişini bozmadan caz trio’ya dahil edip bu yeni formata yeni bir müzik yazdım.
Kendimizi Miles Davis ile Hamami Zade Dede Efendi arasında bir ayrımcılık yapmadan ifade etmek istedik, her ikisini de aynı kâsede eritip bütün politikaların üstüne erişen bir beceride ve yorumladık.”
Hayatınızın herhangi bir anında bulunduğunuz andan ve mekândan kopup bilmediğiniz bir maceraya ve bir yolculuğa çıkmak istiyorsanız kulaklıklarınızı takıp gözlerinizi kapamanızı ve bu albümü dinlemenizi tavsiye ederim.

*Kemenjazz (Ada Müzik),
Baki Duyarlar - Derya Türkan -
 Cem Aksel - Erdal Akyol
Dilek Türkan -
Şenova Ülker - Azize

Evrensel'i Takip Et