Her şey tamam bir eksik
Zaman zaman fotoğraf atölye çalışmalarında arkadaşlarla fotoğrafın ne olup ne olmadığı konusunda konuşuyoruz. Fotoğraflar üzerinden yaptığımız konuşmalarda yukarıda gördüğünüz fotoğrafı gösterip soruyorum, ne görüyorsunuz? – Aaa ne güzel kalp var, Saksı var, Yeşil renkli, Başka ne var deyince, gölgesi var, diyorlar. Başka ne var diyorum. Olmayan bir şey var deyince, - Aaaa çiçek yok diyorlar...
Yani bu fotoğrafta çiçek yok. Her şey tamam ama fotoğrafın öznesi eksik. Fotoğraf olarak kompozisyon, renkler, duvarın dokusu vs. biçimsel olarak tamam ama içeriğine baktığımızda fotoğrafın anlamlandırılmasında eksikle karşılaşıyoruz. Peki çiçek olsaydı o fotoğraf bu fotoğraftan daha iyi bir fotoğraf olur muydu? Bence olmazdı. Fotoğraf, olmayanı gösteren, hissettirendir. Normalde olması gereken ama fotoğrafta olmayan... Bu fotoğrafın gösterdiği o saksıların çiçeklerinin olmamasıdır. Hep söylenir ‘Fotoğrafçı bakan değil, gören kişidir.’ Fotoğraf, fotoğrafçının anlatmak istediğini soyutlayarak gösterebilmesidir. Hayattan alınan, belki de farkına varılmadan geçilen bir anın fark edilerek kadrajlanarak ortaya çıkarılmasıdır. Fotoğrafın fikir / düşünsel yanı dediğimiz içeriğinin, biçimlendirilebilmesi için soyutlama yeteneğinin kazanılması gerekir. Bir nesneye bir anlam katmak/ atfedebilmektir, yani yöntemi kurabilmek. Fotoğrafta soyutlama yapabilmek için ise her şeyden önce özümseme yapabilme yeteneği gereklidir. Nesnel gerçekliği, fotoğrafta da yorumlama yetisini gerçekçi ve bilimsel bir yöntemle sağlayabiliriz. Sanatı,bir anlatım biçimi ve düşüncenin eyleme dönüştüğü bir yol olarak görürsek, gerçekçilik kavramını da anlamamız kolaylaşır. Bu yöntem bize neyin fotoğrafını nasıl çekeceğimizin yolunu gösterir. Tüm bunları halledebilmek için de fotoğrafın kendi kurallarını yani zanaat kısmını biliyor ve uygulayabiliyor olmamız gerekir. Genellikle de kurslarda, atölye çalışmalarında fotoğrafın zanaat kısmını ilgilendiren teknik konuların çözümü üstünde durulur. Halbuki soyutlama yeteneğinin kazanılması ve uygulanması önemlidir. Soyutlama yapabilmek için de öncelikle yorumlama yapabilmenin önemini söyledik. Bunlar da hayata karşı bir bakış açısı gerektirir. Hep söylenen bir söz vardır. “Fotoğrafı çeken fotoğraf makinesi değil, vizörden bakan beyindir.” Yani karşımızda duran nesnelliğin, bakış açımızdan geçirilerek yeniden üretilerek bir sunum yapabilmektir. Yoksa nesnelerin kopyasını aktarmak, kavramsal anlamda fotoğraf yapmak değildir. Çektiğimiz fotoğrafa bakanlar baktıklarının dışında, başka bir şeyler görüyorlarsa ve biz bunu başarabiliyorsak o zaman fotoğrafı sanatsal bir zemine taşımış oluruz. Yoksa, gece batan güneş fotoğrafını, çiçek böcek fotoğrafını, fotoğraf makinesinin özelliklerini ve bilgisayar kullanılarak üretilen fotoğrafları “Ne kadar zor çekilen bir fotoğraf “ ya da “Ne güzel fotoğraf” düşüncesiyle bize sanat fotoğrafı diye çook sunarlar. Yerleşik,- sanat fotoğrafı- anlayışı da bu olsa gerek. Oysaki çok sade ve yalın bir fotoğraf sanat fotoğrafı da olabilir.
Peki fotoğrafçı için bu kadar zorluk var da fotoğrafa bakanlar için yok mu?
Fotoğraflara bakanlar anlamlar çıkarmaya çalışırlar. Onların çıkardığı veya çıkaramadığı anlamlar fotoğrafçının vermek istediği anlamların altında veya üzerinde de olabilir. Bu bakanın kültürel sanatsal ve ideolojik birikimine bağlıdır. Fotoğraftaki düz anlam, yan anlam, metafor ve soyutlamaları görüp hayatla olan karşılığını kurduğumuz zaman fotoğraftan dahası sanatın tüm dallarından zevk almaya başlarız. Bu ise bizi geliştirir, hayatımızı anlamlı kılar...
EVRENSEL'İNMANŞETİ
![Kadın işçiler devlere karşı](https://staimg.evrensel.net/upload/dosya/284311.jpg)
Kadın işçiler devlere karşı
Chinatool grevi, ücretleri eriten Şimşek programının arkasında dizilenleri gözler önüne seriyor: Programın uygulayıcısı iktidar, programdan güç alıp %25 zam dayatan Chinatool ile Şimşek’in kapısını aşındırdığı Chinatool’un ortağı uluslararası finans tekeli HSBC... Küçük parçaların üretimi için küçük elleri kullanılan kadın işçiler, bu dev ittifaka sendikalarıyla kafa tutuyor.
![Kaynak sağlığa, eğitime değil sanayiye aktı](https://staimg.evrensel.net/images/840/upload/dosya/254547.jpg)
Kaynak sağlığa, eğitime değil sanayiye aktı
![Çayırhan işçilerinin özelleştirmeye karşı yürüyüşü devam ediyor:](https://staimg.evrensel.net/images/840/upload/dosya/284233.jpg)
‘Eylemler üretimi de etkilemeli’
![Diyarbakırlı işçiler sürece ilişkin temkinli, iktidardan umutsuz](https://staimg.evrensel.net/images/840/upload/dosya/280807.jpg)
Diyarbakırlı işçiler sürece ilişkin temkinli, iktidardan umutsuz
![Darwin 216 yaşında: Yaşamı bugüne de ışık tutabilir mi?](https://staimg.evrensel.net/images/840/upload/dosya/173500.jpg)
Evrensel'i Takip Et